dilluns, 9 de març del 2015

drets humans

Però Celine, l’exemple de l’ateisme, és també l’antisemita, l’incitador de l’holocaust. L’evidència dels pamflets que escriví és aclaparadora. No en té defensa el seu cas sense fer el ridícul, grat a alguns intel·lectuals, de dir que en realitat es barallava amb símbols o categories ... magre consol per a qualsevol víctima d’Auschwitz saber que no morí com a individu, sinó com a representant d’una categoria ...  En tot cas, allò que il·lustra perfectament Celine és que si ha mort Déu, no en poden haver tampoc de drets humans; dit de manera més clara, afirmar uns valors com eterns, immutables, incondicionals és afirmar Déu prescindint de les expectatives que l’autor de l’afirmació tingui sobre les religions positives. Això és una dicotomia inacceptable per a tothom que vulgui ser bona persona i simultàniament modern. Hom pot triar llavors el camí husserlià. La invenció és universalitzable i el camí triat es pot imposar. És un camí noble i no necessàriament contradictori. Potser, atès com són els humans actuals, ens sobrevalora una mica. Del humans del futur, si n’hi haurà, no en sabem res.

1 comentari:

  1. Precisament ara parlava dels drets. Una noia l'altre dia em va preguntar pel carrer si la sanitat era un dret o un privilegi, i li vaig contestar "un privilegi", com ho és el fet de néixer i tenir la vida. Els drets humans han nascut com a resposta a la repressió d'uns humans sobre d'altres. Per això ara també es parla dels "drets animals". Som els humans els que ara mateix ens donem o treiem els "drets", un terme que a nivell còsmic no té cap mena de sentit.

    ResponElimina